Veikko Nummelan perinnöstä
Esteri Groupiksi
Esteri Groupin varhaisin historia ulottuu aina 1800-luvulle asti. Vuonna 1816 perustettu sepänpaja ja myöhempi ajokalutehdas G.W. Wulff valmisti monipuolisesti kärryjä, rekiä ja erilaisia hevosvetoisia ajokaluja. 1930-luvun lopulla se valmisti linja-autojen koreja, kunnes toiminta myyntiin Kustaa Nummelalle, Veikko Nummelan isälle. Wulffin punatiilinen tehdas seisoo edelleen Turun Itäiselläkadulla. K. Nummela siirsi ennen sotia toiminnan Kaarinaan. Siellä se jatkui osakeyhtiömuotoisena vuodesta 1944 eteenpäin.
Uusiin tehdastiloihin Kaarinan Piispanristille K. Nummela Oy muutti vuonna 1950. Samaan aikaan Kustaan vanhin poika Veikko Nummela harjoitti Itäisenkadun kiinteistössä käytettyjen autojen kauppaa.
Piispanristin uusi tehdas valmistui vuonna 1963. Vuoteen 1968 mennessä K. Nummelan osakekanta oli myyty helsinkiläiselle Mako Oy:lle.
Samana vuonna, tuolloin jo 58-vuotias Veikko Nummela oli perustanut oman yrityksensä Veikko Nummela Oy:n – yritysnimi, joka edelleen toimii Esteri Groupin takana.
Esteri – Menestystuotteen synty
Muutamaa vuotta ennen oman osakeyhtiön perustamista Veikko Nummela oli aloittanut yhdellä juoksupyörällä varustetun etuasennuspumpun suunnittelun. Kuten monen muunkin maailmanmaineeseen nousseen keksijän kohdalla, suunnittelutyö tapahtui autotallissa.
Ensimmäisessä valmistuneessa pumpussa oli murrosnivelöity voimansiirtoakseli, automaattinen paineensäädin ja moottorin jäähdytysjärjestelmän avulla toimiva liittimien lämmitys. Se valmistui vuonna 1965, ja pumppu sai nimekseen Esteri.
Sittemmin pumppuja valmistui autotallissa pitkään. Autotallista kehkeytyi oikeastaan huippuunsa varusteltu pienoiskonepaja. Kun Veikko Nummela Oy virallisesti perustettiin vuonna 1968, myös yrityksen toiminta laajeni. Yritys valmisti pumppujen lisäksi etuasennuspumppuja, moottoriruiskuja, vesitykkejä, vaahtosinkoja, imuletkujen liittimiä, uppopumppuja ja tela-alustaisia itsekulkevia moottoriruiskuja. Viime mainitut tunnettiin nimellä Kulkuri. Taisipa se päästä jopa Guinnesin ennätysten kirjaan, kun Kulkuri-moottoriruisku vietiin ajamalla Turusta Jyväskylään vuonna 1982.
Muutosten vuodet
Vuoteen 1976 mennessä Nummelan nimi ei enää esiintynyt Veikon isän perustaman K. Nummela -yrityksen pääosassa, mutta oli edelleen monessa mukana. Omistaja Mako Oy muutti yrityksen nimen Nummela Sky-Lift Oy:ksi. Se kuvasti suoraan yrityksen uusia tuotteita, ajoneuvoperustaisten nostolavalaitteiden valmistusta. Niitä kutsutaan lyhyemmin myös henkilönostimiksi.
Vuonna 1983 Mako myi Nummela Sky-Liftin tamperelaiselle Telinekeskukselle, johon liittyi Bronto-alkuinen yritys Ruotsista. Hieman myöhemmin tämän kokonaisuuden markkinointiorganisaatioksi perustettiin Bronto Sky-Lift Oy. Omistajat ovat sittemmin vaihtuneet useaan kertaan, mutta Bronto-nimi on edelleen yksi keskeisiä toimijoita pelastus- ja henkilönostinaloilla.
90-luvulle tultaessa Kaarinaan perustettiin uusi nostolava-alan yritys, joka kulki nimellä Vemast Oy Kaarina, yritys nykyisen Vema Liftin takana.
Tällä välin Veikko Nummelan nimeä kantava yritys oli kasvanut merkittäväksi alan toimijaksi. Uusi moderni tehdashalli oli valmistunut vuonna 1978 Kaarinan Autoilijantielle. Perustaja Veikko Nummela oli palkittu vuoden yrittäjänä Kaarinassa vuonna 1985. Lisäksi Suomen Palotorjuntaliitto oli palkinnut hänet palokaluston kehitystöihin liittyvistä ansioista Suomen Palotorjuntaliiton ja Palopäällystöliiton ansioristeillä.
Veikko Nummelan yrittäjähenkisyys oli tuottanut palokalustoalalle merkittäviä tuotteita ja vahvan markkina-aseman, josta se on edelleen tunnettu. Esteristä oli tullut alan legenda, jonka markkinaosuus oli välillä liki sata prosenttia. Esteri-pumpun tuntevat käytännössä kaikki alalla toimivat edelleen. Pumppuja on valmistettu yli viiden vuosikymmen aikana yli 2000, joista suurin osa on päätynyt kotimaisiin pelastusajoneuvoihin, mutta satoja on riittänyt vuosien varrella myös vientiin.
Vakaata kasvua
Veikko Nummela myi yrityksenä Leo Huttuselle vuonna 1988. Tämä oli tullut Veikko Nummelan palvelukseen vuonna 1979 valmistuttuaan koneinsinööriksi. Toimitusjohtajaksi Huttunen yleni 1980-luvun alkupuolella.
Seuraavat parikymmentä vuotta olivat tasaisen kasvun aikaa. Esteri-pumppuja valmistui tiuhaan, osa päätyi vientiin, eräitä kappaleita päätyi jopa kauas Siperiaan asti. 1990-luvun alkupuolta leimasi kuitenkin kaikkia suomalaisyrityksiä koetellut lama.
Lamasta Veikko Nummela Oy selvisi kohtuuvaurioin, työntekijät ymmärsivät ajan vaativan hengen, ja lomauttamisjärjestelyillä saatiin firma pidettyä pystyssä. Esimerkiksi huolto pidettiin koko ajan rullaamassa ja näin suojattiin elintärkeä paloturvallisuus. Laman aikaan Suomessa oli vielä noin 560 kuntaa, ja niiden VPK:t päälle. Yksittäinen paloauto oli useasti kullekin kunnalle ainoa lajissaan, ja vastuut sitä myöten suuret.
Leo Huttunen muistelee, että aamuisin saattoi olla joukoin paloautoja jonossa. Niitä remontointiin tarpeiden mukaan ja huoltoasiakkaita palveltiin kelloon katsomatta, ja siitä periaatteesta pidetiin tiukasti kiinni. Varaosia lähetettiin matkaan, vaikka olisi ollut jouluaatto.
Nykyinen toimitusjohtaja Iivari Kalliomäki oli tuttu näky Piispanristillä jo polvihousupoikana, joka juoksenteli pihamaalla ja kepposteli tunkemalla käpyjä autojen pakoputkiin. Työt yrityksen johdossa eivät kuitenkaan olleet vuosiin itsestäänselvyys. Olihan yrityksen omistus jo siirtynyt suvusta toisaalle.
Veikko Nummela Oy takaisin juurilleen
Leo Huttunen muistelee, että 2010-luvun alkuvuosina toimiessaan Suomen Palokalustoliikkeiden Yhdistyksen puheenjohtajana hän oli palaamassa junalla Helsingistä Turkuun ja tavannut kymmenien vuosien jälkeen Iivari Kalliomäen. He olivat sopineet tapaamisesta, jossa Iivari ehdotti yrityksen ostoa, jos myyntihaluja olisi. Kalliomäki oli vuosin mittaan kerännyt runsaasti myyntialan kokemusta, ja aika oli tullut kypsäksi saada Veikko Nummela Oy takaisin suvun haltuun.
Huttunen ja Kalliomäki sopivat rahoitusvaihtoehdoista. Asiat saatiin järjestymään ja kauppa sovituksi vuoden 2013 aikana. Iivarista tuli yrityksen toimitusjohtaja, ja Huttusella yli 30 vuotta “lainassa” ollut yritys palautui jälleen suvun omistukseen.
Kohti Esteri Groupia, kohti tulevaisuutta
Kalliomäen ensimmäisiä vuosia kuvastaa voimakas kasvuhalu, joka ei ole mitenkään sammunut – päinvastoin. Mutta jostain oli aloitettava. Veikko Nummela Oy:n seuraksi liittyi yrityskaupoin joukko osakeyhtiöitä, joiden myötä tuoteportfolio kasvoi merkittävästi: TR-Vesitykit Oy tuli osaksi uutta yritysperhettä vuonna 2014. Samoin mukaan liittyi Rauplan Oy vuonna 2017. Vuonna 2019 kokonaisuuteen lisättiin Hosemaster-letkunhuoltolaitteita valmistava ruotsalainen Allgotech Ab.
Samaan aikaan politiikassa tapahtui. Aluepelastuslaitokset tulivat uutena hallinnollisena mallina, ja esikuvaa niiden toimintaan haettiin Ruotsista. Siinä valtio olisi toiminut suurena yksittäisenä ostajana ja kilpailuttajana ja palokaluston toimittajien markkina olisi mennyt uusiksi, jopa vaarantanut sen olemassaolon. Malli ei kuitenkaan toteutunut sellaisenaan.
Yli kymmenen vuoden ajan eri yritykset ja niiden tuotteet ovat hitsautuneet osaksi tiiviimpää Esteri Group -kokonaisuutta, joka tarjoaa kattavasti erilaisia palo- ja pelastusalan tuotteita pumpuista paloletkuihin.
Esteri Group katsoo ylpeänä menneisyyteensä, jonka tukipilareita ovat olleet Nummelan nimiä kantaneet yritykset, erityisesti Veikko Nummelan perintö. Samalla Esteri Group on vakaasti kiinni nykyisyydessä oman suunnittelu-, valmistus- ja myyntiorganisaation sekä kattavien huoltopalveluiden kautta.
Tulevaisuutta edustavat erityisesti mahdollisuudet viennin kasvuun. Perheyrityksen näkökulmasta historian nivoo tulevaisuuteen myös seuraava sukupolvi. Iivarin pojat Antti ja Emil Kalliomäki ovat myös yrityksen palveluksessa.
Vuonna 2024 toteutettu brändiuudistus heijastaa Esteri Groupin tahtotilaa merkityksellisenä ja edistyksellisenä alan toimijana, jonka tarkoitus on palvella pelastusalaa luotettavasti siellä, missä tapahtuu. Niin kuin kansainvälinen slogan sen tuoreesti sanoo, Esteri Group – Reliability in Action.